Når barnets sprog udvikles, vokser ordforrådet gradvist hele tiden. Barnet bruger omgivelserne til at forstå, hvad nye ord betyder. Fx når barnet hører ordet gardin og ser en voksen, der trækker gardinet for, dannes betydningen af ordet i barnets hjerne.
Hvad kan du holde øje med?
- Om dit barn kender de almindelige dagligdags ord, du forventer.
- Om dit barn skal have mange gentagelser for at kunne huske nye ord eller udtryk.
- Om dit barn udvider sit ordforråd løbende.
Dit barns ordforråd forventes at udvikle sig i nogenlunde disse trin. Dette er dog kun vejledende, da der er store individuelle forskelle på børns sprogudvikling:
Ved slutningen af 3 måneders alderen forventes det, at barnet er begyndt at have forskellige former for simple pludrelyde. Det begynder normalt at dreje hovedet i retning af lydkilder, at efterabe lyde og mimik samt at bruge kroppen motorisk, når der pludres.
I 7-10 måneders alderen begynder barnet normalt at reagere på sit eget navn, at bruge tostavelses pludren (ba-ba, ma-ma). Det reagerer på lyde ved selv at lave lyde, og det bruger sin stemme til at udtrykke glæde og ubehag. Ved 12 måneders begynder barnet at pludre med varierende tonefald og forsøger at efterligne ord. Det reagerer på enkle verbale opfordringer.
I 18 måneders alderen begynder barnet normalt at anvende rigtige ord. I starten oftest simple lydord som f.eks. ”hov”, ”hej”, ”ja”, ”nej” og dyrelyde som ”vov-vov” og ”pip-pip”, men hurtigt herefter også ord for ting og navne på kendte mennesker (mor, far, etc). Barnet vil også kunne pege på en genstand, et billede eller en person, når navnet på tingen bliver sagt.
Ved 24 måneder forventes det, at barnet kan begynde at anvende ord med flere stavelser og at sætte ord sammen til små enkle sætninger.
I 3-4 års alderen forventes barnet at kunne forstå og anvende mere komplekse sætninger. Det vil normalt kunne fortælle om oplevelser, spørge og svare på spørgsmål samt bruge sproget i leg med andre børn.
I 4-5 års alderen forventes barnet at kunne indlede og afslutte en samtale i dialog med andre børn samt voksne. Det vil normalt kunne forstå og anvende mere komplekse sætninger.
I 5-6 års alderen forventes det, at banet kan mestre samtaler samt, at det kan vente på sin tur til at tale, svare og lytte. Den grammatiske side er ved at være på plads; sætningerne er nogenlunde sat korrekt sammen, og det kan udtale alle sproglyde korrekt
Hvad kan du gøre?
- Snakke med dit barn om daglige handlinger og genstande.
- Sæt ord på alt hvad du gør og ser sammen med dit barn.
- Udvide barnets ordforråd ved at gentage og knytte flere ord til barnets udsagn. Find inspiration i Sprogpakkens videoer.
- Læse bøger sammen og snakke om handlingen – det kaldes dialogisk læsning.
- Finde mere inspiration i pjecen om barnets sprogudvikling