Det kræver en tværfaglig udredning at afgøre, om et barn har verbal dyspraksi, eller om det drejer sig om en anden slags vanskeligheder.
På baggrund af en bekymring indledes der et tværfagligt samarbejde imellem den lokale talehørekonsulent og eventuelle andre relevante fagpersoner (f.eks. ergoterapeut og psykolog).
Vurderer talehørekonsulenten og de øvrige fagpersoner, at der kan være tale om verbal dyspraksi, kan en tværfaglig beskrivelse af barnet og dets samlede udfordringer føre til en henvisning til lægefaglig udredning på Foniatrisk afdeling, Odense Universitetshospital.
Socialstyrelsen har i 2017 offentliggjort en forløbsbeskrivelse(Åbner i nyt vindue) for børn med verbal dyspraksi.
Denne er vejledende i forhold til at danne en faglig ramme for tilrettelæggelsen af kommunernes indsatser over for målgruppen, men ikke forpligtende i forhold til kommunernes visitation, serviceniveau og tilbudsvifte.
Valget af indsatsen bør altid ske ud fra et helhedsperspektiv og ud fra, hvilke problematikker dit barn har.
Dog kan mange børn med verbal dyspraksi lære at tale forståeligt omkring de første skoleår med en særlig målrettet indsats, baseret på viden om motorisk læring og i et tæt samarbejde omkring hyppig træning mellem forældre og daginstitutionspersonale under vejledning af talehørekonsulenten.