Modersmål
Modersmålet er det første sprog, dit barn lærer. Det er følelsernes sprog, og vores kropssprog er tæt knyttet til modersmålet. Modersmålet er det sprog, man generelt er bedst til. Et godt udviklet sprog på modersmålet, gør det lettere at lære et nyt sprog.
Sproglige kompetencer
Stærke sproglige kompetencer har en afgørende betydning for barnets muligheder for at udvikle sig personligt, socialt og læringsmæssigt i både dagtilbud og skole, og giver barnet bedre muligheder for at klare sig godt senere i livet. Det har stor betydning, at børn udvikler et stort ordforråd i 0-6 års alderen, fordi størrelsen af ordforrådet i 0-6 års alderen hænger sammen med barnets faglige udvikling igennem hele skoleforløbet.
Forældre har en særlig rolle i forbindelse med børns sproglige udvikling. I er sammen med barnet de fleste timer i døgnet, og har de tætteste følelsesmæssige relationer. Børn lærer bl.a. sprog ved at efterligne forældrenes måde at bruge sproget på.
Tosprogedes sprogtilegnelse
Tosprogede børn lærer sprog på samme måde som etsprogede. Det tager ca. 1-2 år at lære daglige kommunikative kompetencer på andetsproget, mens det kan tage 5 år eller længere tid at opnå et skolefagligt sprog, der ligner etsprogedes. Derfor kan man ikke måle tosprogede børns sprogudvikling ud fra den alderssvarende etsprogede norm. I stedet for må man se på, hvad man kan forvente af det enkelte barn ud fra hvor lang tid, det har lært dansk.
Tosprogede børn vil derfor ofte have forsinkelser i deres dansksproglige udvikling, uden at det betyder, at de har sproglige problemer. Forsinkelser kan også skyldes for lidt sprogligt input fra barnets relationer med voksne og andre børn.
Kognitive og sproglige fordele
Det tosprogede barn lærer samlet set mere sprog og mere om sprog end etsprogede børn. Tosprogede får en viden om to sproglige systemer.
Tosprogede kan sammenligne sætningsstruktur, bøjningsformer, skriftsprog, udtale m.m. på de forskellige sprog, og kan dermed nemmere forstå et sprog som et system, der skal læres.
Ordforråd
Tosprogedes ordforråd er fordelt på to sprog. Fordelingen af ordene er påvirket af hvilken sammenhæng, de kendes fra og bruges i.
Der vil være ord, som hører til i hjemmet på modersmålet.
Der vil være ord, som den tosprogede kender på dansk, men ikke kender på modersmålet. Hvis barnet samlet set har et alderssvarende ordforråd, er det tegn på, at barnet ikke har sproglige problemer, men blot mangler mere tid og mulighed for at tilegne sig mere dansk.
Kodeskift
Tosprogede bruger ofte ord eller vendinger fra det ene sprog, når de taler det andet sprog.
Dette kaldes kodeskift. Tosprogede gør det nogle gange, fordi de mangler et ord på det ene sprog, som de kender på det andet sprog. Det kan hjælpe til, at de kan udtrykke det, de gerne vil i kommunikationen. Der kan være flere grunde til, at barnet bruger kodeskift, men det er ofte et uproblematisk udtryk for, at den tosprogede bruger ressourcer fra begge sprog.
Mere information
Læs mere om flersproget sprogtilegnelse på sprogsporet.dk