Dansk som andetsprog 3-6 år

Jeres barn er i gang med at lære to eller flere sprog. Det er vigtigt, at barnet lærer alle sine sprog, dvs. både sit modersmål og sit andetsprog. Tal det sprog derhjemme, som er mest naturligt for Jer. I nogle familier taler man mange forskellige sprog, i andre familier taler man kun ét sprog. Det er helt naturligt, hvis barnet blander sprogene i begyndelsen.

Barnet kan lære flere sprog samtidigt. Men for nogle børn kan det tage lidt længere tid.

Flersprogede børn begynder ikke at tale senere end andre børn. Det er vigtigt, at I taler meget med jeres barn, og at I har mange fælles oplevelser, som I snakker om.

Lad være at rette, hvis barnet siger noget forkert. Sig i stedet for barnets sætning korrekt.

Tal gerne med barnet om, hvad en ting hedder på jeres modersmål og på dansk.

Børn lærer bedst sprog gennem leg og ved at bruge kroppen og alle sanserne.

En legende tilgang i relationen med barnet støtter bedst barnets sproglige udvikling.

I kan hjælpe jeres barn med at lære sprog ved dagligt at gøre nogle af de ting, som I kan læse om her på siden.

Modersmål

Modersmålet er det første sprog, dit barn lærer. Det er følelsernes sprog, og vores kropssprog er tæt knyttet til modersmålet. Modersmålet er det sprog, man generelt er bedst til. Et godt udviklet sprog på modersmålet, gør det lettere at lære et nyt sprog.

Sproglige kompetencer

Stærke sproglige kompetencer har en afgørende betydning for barnets muligheder for at udvikle sig personligt, socialt og læringsmæssigt i både dagtilbud og skole, og giver barnet bedre muligheder for at klare sig godt senere i livet. Det har stor betydning, at børn udvikler et stort ordforråd i 0-6 års alderen, fordi størrelsen af ordforrådet i 0-6 års alderen hænger sammen med barnets faglige udvikling igennem hele skoleforløbet.

Forældre har en særlig rolle i forbindelse med børns sproglige udvikling. I er sammen med barnet de fleste timer i døgnet, og har de tætteste følelsesmæssige relationer. Børn lærer bl.a. sprog ved at efterligne forældrenes måde at bruge sproget på.

Tosprogedes sprogtilegnelse

Tosprogede børn lærer sprog på samme måde som etsprogede. Det tager ca. 1-2 år at lære daglige kommunikative kompetencer på andetsproget, mens det kan tage 5 år eller længere tid at opnå et skolefagligt sprog, der ligner etsprogedes. Derfor kan man ikke måle tosprogede børns sprogudvikling ud fra den alderssvarende etsprogede norm. I stedet for må man se på, hvad man kan forvente af det enkelte barn ud fra hvor lang tid, det har lært dansk.

Tosprogede børn vil derfor ofte have forsinkelser i deres dansksproglige udvikling, uden at det betyder, at de har sproglige problemer. Forsinkelser kan også skyldes for lidt sprogligt input fra barnets relationer med voksne og andre børn.

Kognitive og sproglige fordele

Det tosprogede barn lærer samlet set mere sprog og mere om sprog end etsprogede børn. Tosprogede får en viden om to sproglige systemer.

Tosprogede kan sammenligne sætningsstruktur, bøjningsformer, skriftsprog, udtale m.m. på de forskellige sprog, og kan dermed nemmere forstå et sprog som et system, der skal læres.

Ordforråd

Tosprogedes ordforråd er fordelt på to sprog. Fordelingen af ordene er påvirket af hvilken sammenhæng, de kendes fra og bruges i.

Der vil være ord, som hører til i hjemmet på modersmålet.

Der vil være ord, som den tosprogede kender på dansk, men ikke kender på modersmålet. Hvis barnet samlet set har et alderssvarende ordforråd, er det tegn på, at barnet ikke har sproglige problemer, men blot mangler mere tid og mulighed for at tilegne sig mere dansk.

Kodeskift

Tosprogede bruger ofte ord eller vendinger fra det ene sprog, når de taler det andet sprog.

Dette kaldes kodeskift. Tosprogede gør det nogle gange, fordi de mangler et ord på det ene sprog, som de kender på det andet sprog. Det kan hjælpe til, at de kan udtrykke det, de gerne vil i kommunikationen. Der kan være flere grunde til, at barnet bruger kodeskift, men det er ofte et uproblematisk udtryk for, at den tosprogede bruger ressourcer fra begge sprog.

Mere information

Læs mere om flersproget sprogtilegnelse på sprogsporet.dk

Samtaler mellem forældre og børn

  • Få barnet til at deltage aktivt i samtaler
  • Opfordrer og udfordrer barnet igennem samtaler i hverdagen
  • Lyt til, hvad barnet har på hjerte og understøt samtalen ved at vente, vise interesse og stille uddybende spørgsmål til barnets fortælling.

Åbne spørgsmål

Barnet har brug for at øve sit sprog gennem samtaler med sine forældre. En god måde at få en samtale med dit barn, er ved at stille åbne spørgsmål. Åbne spørgsmål kan barnet ikke kun svare Ja eller Nej til. Det gælder om at få dit barn til at fortælle om en leg, en oplevelse osv.

Tips til åbne spørgsmål:

  • Hvad har du leget i dag?
  • Hvem har du leget med?
  • Hvad var sjovt, da du legede på legepladsen?

Lyt aktivt og giv dit barn tid til at svare. Vis interesse for det, dit barn svarer, og spørg ind til barnets svar:

  • Hvad gjorde du så?
  • Hvad skete der så?

Som forældre kan I have mange samtaler med jeres barn i mange hverdagssituationer. En god måde er at tale om det, I laver og oplever flere gange.

I kan også bruge huskereglen: Før-under-efter:

FØR UNDER EFTER

Børne TV:

  • Hvad skal du se i Børne TV?
  • Hvem er med?
  • Hvad var sjovt sidste gang,
  • vi så Børne TV?
  • Se Børne-TV

Spørg ind til,

  • Kan du huske da..?

Måltider:

  • Hvad skal vi lave til aftensmad i dag?
  • Hvilke ting skal vi bruge?

Mens I laver mad:

  • Tal om, hvad i gør,
  • Hvilke råvarer og køkkenredskaber i bruger

Mens I spiser:

  • Tal om, hvad I brugte i maden, hvad gjorde I, og hvordan maden smage

Indkøb:

  • Tal om, hvad I skal købe og hvor I skal handle
  • I butikken taler I om det i lægger i indkøbskurven
  • Tal om det, I har købt, når I kommer hjem, mens I lægger varerne på plads

Leg på legpladsen:

  • Tal om legepladsen og hvad der var sjovt, sidst I var der
  • Leg og tal om det, I leger
  • Tal om det, I oplevede på turen og det, der var sjovt

Tøj:

  • Tal om hvad dit barn skal have på
  • Tal om tøjet, mens barnet får tøj på
  • Tal om tøjet, når barnet skal have det af

 

Leg med ord

  • Leg med sproget, lyde, tale-, skrift- og læsesprog
  • Børn skal høre mange ord i forskellige sammenhænge
  • Hjælp barnet med at sætte ord på det, som optager barnet
  • Barnet skal have tid til at forstå, hvordan betydningen og ord hænger sammen
  • Barnet lærer bedst nyt i forbindelse med noget allerede kendt for barnet.

Idéer til leg med sproget

Gætteleg: Gem noget hemmeligt i en æske eller pose. Nu skal dit barn gætte, hvad du har gemt. Du kan hjælpe til. Hvis du har gemt en bil, kan du sige:

  • Det er noget, der kan køre
  • Nævn farven på bilen
  • Der er lys på
  • Den har en motor.

Lege at du er `Kongen`: Stil en stol på gulvet. Nu skal barnet gøre alt det, du siger. F.eks.:

  • Stil dig foran stolen
  • Læg dig under stolen
  • Stil dig bagved stolen
  • Sæt dig på stolen

Bagefter kan I bytte, så barnet er `Kongen` og fortæller dig, hvad du skal gøre.

Fortællinger og dialogisk læsning

Dit barn udvikler sit sprog ved at høre historier og eventyr. I kan også fortælle nogle af jeres egne oplevelser eller de historier, I selv hørte, da I var børn.

Her kan I få idéer til, hvad du kan fortælle dit barn om:

  • Familie: mor, far, søster, bror, bedsteforældre, onkel, tante, fætter, kusine
  • Hverdagen i din barndom: Hvad lavede din far og mor? Hvor boede I?
  • Hvad legede I? Hvad synes I var sjovt?
  • Fortæl andre sjove oplevelser.

Dialogisk læsning kan hjælpe barnet med at lære sprog. Find bøger med mange billeder og en handlig, som interesser barnet, og lad barnet være aktivt, mens I fortæller historien.

  • Læs bogen selv, før du læser med dit barn. Så kan du danne dig et billede af, hvad du vil tale med barnet om og spørge ind til i historien
  • Lyt til barnet og være åben for barnets spørgsmål
  • Gør barnet til medfortæller
  • Snak med barnet om historien, efter at bogen er lukket. Brug de nye ord som bogen indeholder. Jo flere gange dit barn hører ordene, jo hurtige kommer det til at huske dem og begynder at kunne bruge ordene
  • Læs gerne den samme bog 3-4 gange på en uge.

Find inspiration og ideer til sprogstimulering her:

Er du i tvivl?

Nogle børn kan have sproglige udfordringer, som f.eks.:

  • Begynder ikke at bruge sproget
  • Har en forsinket sprogudvikling
  • Har vanskeligheder ved at udtale sproget

Hvis du er bekymret for dit barns sprogudvikling, udtale eller kommunikation, kan du læse mere på siden om "Tale, hørelse og sprog":

Se også...

Flersprogsvejleder

Kontakt flersprogsvejleder

Flersprogethed i skolen

Læs om dansk som andetsprog i skolen. Lær om de forskellige niveauer fra A til E.

Flersprogethed 3-6 år

Læs om flersprogethed hos børn i alderen 3-6 år. Læs om opmærksomhedspunkter og hvordan du kan understøtte sprogudviklingen hos flersproget elever.