Dansk som andetsporg - Niveau B

Bliv klogere på, hvad du skal være opmærksom på og hvad du selv kan gøre.

  • Dit barn begynder, at tale med simple sætninger.
  • Barnet begynder, at give udtryk for ønsker og behov mundtligt
  • Barnet kan bedst svare på ja/nej spørgsmål, men kan også svare på lette hvorfor, hvem, hvor spørgsmål.
  • Barnet har brug for mange sproglige gentagelser
  • Barnet har gavn af en struktureret hverdag med masser af regelmæssigheder.
  • Skolen vil kontakte jer over Forældreintra eller Aula, hvis I ikke ved hvordan det fungere, så kontakt klasselæreren.

  • Husk at tal med dit barn på dit eget sprog – barnet må gerne svare på dansk
  • Giv dit barn tid til at lære et nyt sprog og ros dem hver gang de prøver
  • Giv dit barn mulighed for at være sammen med dansktalende børn (f.eks. SFO og sport)
  • Lav legeaftaler hvor dit barn kan lege med andre børn fra klassen
  • Find bøger på dit modersmål. Fortæl sammen med dit barn, hvad bogen handler om og brug så mange danske ord som muligt.
  • Når dit barn får danske bøger med fra skolen
  • Støt dit barn i det hårde arbejde det er at finde kammerater uden at kunne tale samme sprog
  • Se danske film og tal med dit barn om hvad filmen handler om.
  • Husk en tolk at bede om en tolk, når I skal til møde på skolen
  • Vær nysgerrig sammen med dit barn om hvordan danske skoler, familier, SFO m.m. fungerer.
  • Snak om forskellige emner, der interesserer barnet: Legepladsen, mad, tøj, sport m.m.
  • Øv jer I at sige danskord sammen og snak om hvad det hedder på jeres eget sprog.
  • Guide i højtlæsning med dit barn

Er du i tvivl?

Hvis du er i tvivl om dit barns udvikling, kan du kontakte dsa-læreren eller klasselæreren på skolen.

Læs om de andre niveauer eller kontakt flersprogsvejleder

Flersprogsvejleder

Kontakt flersprogsvejleder

Flersprogethed i skolen

Læs om dansk som andetsprog i skolen. Lær om de forskellige niveauer fra A til E.

Flersprogethed 3-6 år

Læs om flersprogethed hos børn i alderen 3-6 år. Læs om opmærksomhedspunkter og hvordan du kan understøtte sprogudviklingen hos flersproget elever.