Dansk som andetsporg - Niveau D

Bliv klogere på, hvad du skal være opmærksom på og hvad du selv kan gøre.

  • Dit barn er godt i gang med at bruge et hverdags sprog. De kan udtale og lave sætninger som et barn, der er født i Danmark.
  • Barnet udtrykker sine egne meninger og holdninger.
  • Skolen vil kontakte jer over Forældreintra eller Aula, hvis I ikke ved hvordan det fungere, så kontakt klasselæreren.
  • Barnet vil gerne have længere samtaler og diskussioner

  • Husk at tal med dit barn på dit eget sprog – barnet må meget gerne svare på dansk
  • Giv dit barn mulighed for at være sammen med dansktalende børn (f.eks. SFO og sport)
  • Lav legeaftaler hvor dit barn kan lege med andre børn fra klassen
  • Find bøger på biblioteket eller de bøger dit barn har med hjem fra skolen og lad dem læse bøgerne for dig, det gør ikke noget, at de gætter sig til hvad der står eller at I bare snakker om billederne. Bøgerne må meget gerne have en masse billeder i.
  • Se danske film som er bygget op om kendte danske bøger eller film der handler om dansk historie og tal med dit barn om hvad filmen handler om. Det er vigtigt for barnet at kende til den danske kultur for at kunne deltager i undervisning og tale med jævnaldrende.
  • Snak om forskellige emner, der interesserer barnet: Legepladsen, mad, tøj, sport m.m. Både på jeres eget sprog og dansk
  • Kig i jeres barns skolebøger og tal om dem på jeres eget sprog. Snak om ord der har noget med undervisningen at gøre.
  • Se nyheder eller Ultranyt og tal med dit barn om hvad der sker i Danmark og hele verdenen

Er du i tvivl?

Hvis du er i tvivl om dit barns udvikling, kan du kontakte dsa-læreren eller klasselæreren på skolen.

Læs om de andre niveauer eller kontakt flersprogsvejleder

Flersprogsvejleder

Kontakt flersprogsvejleder

Flersprogethed i skolen

Læs om dansk som andetsprog i skolen. Lær om de forskellige niveauer fra A til E.

Flersprogethed 3-6 år

Læs om flersprogethed hos børn i alderen 3-6 år. Læs om opmærksomhedspunkter og hvordan du kan understøtte sprogudviklingen hos flersproget elever.