Overgang fra dagtilbud til skole

Anbefalinger til en god overlevering mellem daginstitution og skole.

  • Overleveringsmøde af børn med/som har haft sproglige udfordringer, hvor audiologopæd, sprogvejlederen og læsevejlederen deltager evt. forældre
  • Har der været sproglige vanskeligheder, hvilke tiltag har der været
  • Hvordan kommunikere barnet med jævnaldrende (sociale relationer)
  • Fokus på sprogvurderingen og erfaringer fra daginstitution og forældre
  • Audiologopæden inddrages i planlægningen af Mini-SFO’en

Arbejdet i Mini-SFO, Før-skole

  • Arbejd videre med sprogarbejdet fra daginstitution i SFO’en
  • Lav sproggrupper, hvor der er fokus på dialogisk læsning, sproglyde m.m. gennem leg
  • Samarbejde med PPRs audiologopæd. 

Ideer til sprogarbejde i SFO’en:

Musik of bevægelse

  1. Brug sange til at huske, vente, oprydning m.m.
  2. Brug elevernes rim, remser, bevøgelser m.m. i forbindelse med daglige gøremål
  3. Del sange og bevægelser på tværs af elevgrupper

Leg med regler

  1. Inddrag eleverne i at lave regler. Alle lever skal have mulighed for at deltage mundtligt
  2. Diskuter hvilke regler, der kan forhandles om.
  3. Giv mulighed for

Gode relationer

  1. Skab gode relationer ved at deltage i elevernes lege
  2. Lad din rolle være rollemodel for eleverne
  3. Hop med på elevernes ideer

Skuespillergenet

  1. Brug din stemme til at markere ønkser, stemninger m.m.
  2. Benyt improviseret rollespil til at skabe forståelse
  3. Fortæl historier og lad eleverne deltage i fortællingen eller udførelsen

Test

Vær opmærksom på sprogvurdering fra dagtilbud

Læs mere om ordblindhed her

Ordblindhed på mellemtrinnet

Få information om ordblindhed på mellemtrin. Hvad kan du selv holde øje med, og hvordan kan du handle på det.

Ordblindhed i indskolingen

Hvad kan du holde øje med i forhold til dit barn og ordblindhed i indskolingen. Læs om handlemuligheder og test/vurderinger.

Ordblindhed i udskolingen

Bliv klogere på ordblindhed i udskolingen; hvad man kan holde øje med, og hvordan man kan hjælpe barnet med læse- og skrivevanskeligheder.