Er du i tvivl?
Kontakt gerne dit barns klasselærer eller skolens læsevejleder
Viden om ordblindhed og vanskeligheder med at læse og skrive på mellemtrinet.
Du skal være opmærksom på hvis dit barn har svært ved:
Ideer til samtalen:
Der er to former for læsning.
Barnet skal gerne læse 15-20 minutter hver dag. Du må gerne læse teksten først og/eller sammen med barnet – vis med fingeren hvor i teksten I er. Hvis der er svære ord, så læs dem for dit barn. Det er vigtigt, at denne læsning er hyggeligt for barnet
Barnet må gerne bruge kompenserende hjælpemidler kompenserende hjælpemidler til højtlæsning. Eventuelt kan litteraturlæsningen også hentes som en lydbog på Nota.dk eller eReolen GO Det bedste er hvis barnet lytter til en tekst og samtidig følger teksten med øjnene. Oplæsning kan bruges i alle fag.
Få dit barn til at fortælle om teksten, uanset om den er læst med ørene eller øjnene. Snak om nye og anderledes ord.
Støt dit barn i at bruge kompenserende hjælp, når der skal arbejdes skriftligt, så dit barn bliver mere selvstændig
Hvis dit barn laver stavefejl:
Når dit barn har skrevet en tekst
hjælp dem til at finde en måde at rette det på ved hjælp af Intowords, indtaling m.m.
Hvis dit barn har svært ved at finde motivationen til læsning, så prøv:
Kontakt gerne dit barns klasselærer eller skolens læsevejleder
Bliv klogere på ordblindhed i udskolingen; hvad man kan holde øje med, og hvordan man kan hjælpe barnet med læse- og skrivevanskeligheder.
Få information om ordblindhed på mellemtrin. Hvad kan du selv holde øje med, og hvordan kan du handle på det.
Læs mere om udviklingsmæssige sprogvanskeligheder